
– hangsúlyozza. Felhívja a figyelmet arra, hogy a gyerekek képernyőhasználata most is óriási megoldandó probléma, ám ezt a – magának hihetetlen ütemben utat törő – mesterséges intelligencia még meg négy-ötszörözi. Képernyőhasználat: mi lehet a megoldás?Minden szakértő kiemeli a telefonhasználat-tiltásban és korlátozásban a nagyfokú szülői tudatosságot. Ami pedig szülőként nem könnyű, hiszen hiába határozzuk el, és kezdjük akár időben is a szabályok lefektetését, ha a gyerek folyton azzal rágja a fülünket, hogy de az osztályból mindenkinek szabad, csak neki nem. Ennek kapcsán Pöltl megjegyzi: valóban, a szülő áll a frontvonalban a technológiai cégekkel szemben”. Úgy látja, valóban nincs ennek az egyre égetőbb problémának individualista megoldása, csak közösségi szintű. Szerinte egészen egyszerűen társadalmi normává kell tenni, hogy csak bizonyos életkorban adunk a gyerek kezébe okoseszközt. Ahogy nem kérdés, hogy 18 éves kor alatt nem fogyasztunk alkoholt, nem lesz kérdés az sem, hogy bizonyos életkor alatt nem okostelefonozunk. „Azért küzdünk, hogy a társadalmi norma ne a technológiai cégek profitját, hanem a gyerekek mentális egészségét vegye alapul” – emelte ki.Hozzátette, nagyon jó alap ennek megvalósításában, hogy egy éve törvény tiltja az iskolai okostelefonhasználatot. Ezt a szabályrendszert kellene átemelniük a családoknak társadalmi szintre – véli. Az iskolai telefonkorlátozás tapasztalatai egyébként nagyon jók, a gyerekek egymással beszélgetnek a szünetben, tudnak figyelni a tanórán, a tanároknak nem kell rendőröst játszaniuk folyton, így le tudják adni a tananyagot.A top öt probléma a túlzott kütyüzéssel:Csökken a diákok tanulási teljesítménye, figyelmi képességei, motivációja.Depressziót, szorongást, elmagányosodást okoz, megakasztja az identitásfejlődés normál menetét.Érzéketlenít az erőszak iránt, növeli a kortárs erőszakot, online zaklatást.Elveszi az időt fontos tevékenységektől, amelyek az idegrendszeri fejlődéshez elengedhetetlenek.Elveszi az időt a minőségi családi kapcsolódásoktól, ami negatívan befolyásolja a gyerekek, fiatalok későbbi közösségi beilleszkedési képességeit.Elstartolt az Analóg novemberAddig azonban, amíg a gyerekek telefonhasználatának közösségi megoldása várat magára, egy remek projekt segítheti a nagyobb gyerekeket, hogy minél több időt töltsenek el az analóg térben, vagyis a valóságban: ez pedig az Analóg november elnevezésű kampány. A 2025. november 3-án éjfélkor elstartoló akcióban a szervezők arra biztatják a csatlakozó iskolák tanulóit, tanárait és szülői közösségeit, minél több offline időt gyűjtsenek az iskoláiknak. Ezt pedig egy magyar fiatalokból álló csapat által fejlesztett applikáció, az „Out!” segítségével tehetik meg.A kampányt egy nagyböjtben szervezett projekt előzte meg, ami során arra kérték a váci egyházmegyei iskolák tanulóit, hogy a szent negyven napra tekintettel korlátozzák a szórakoztató célú okostelefonhasználatukat – mondja lapunknak Máthé Zsuzsa, az Analóg novembert elindító Szent István Intézet igazgatója. A böjt eredménye őket is meglepte, hiszen az átlag több mint négy órányi képernyőidőt másfél órára sikerült csökkenteni.Mindezek mellett a projekt elején és a végén is tesztekkel mérték meg a gyerekek kognitív képességeit és azt tapasztalták, hogy a telefonhasználatot korlátozók teljesítménye 27 százalékkal javult. Továbbá az ő érzelmi állapotukban, általános jólétükben és alvásminőségükben is tíz-tizenöt százalékos pozitív elmozdulást találtak, míg a telefont nem letevő társaiknál ezt nem tudták megfigyelni. Innen jött az ötlet, hogy országos kampányt indítsanak.Ehhez pedig adott volt a volt piaristák – jelenleg egyetemisták – által még 2021-ben fejlesztett „Out!” applikáció. Az iOS-en, és az Androidon is letölthető alkalmazásban be lehet állítani egy időintervallumot, amire a felhasználó félreteszi a készülékét. Ez idő alatt az alkalmazás kvázi blokkolja a telefont – mondja lapunknak Trauttwein Berci, az „Out!” egyik fejlesztője. Az az idő pedig, amit sikerült telefonmentesen tölteni, jóváíródik a felhasználó számára az alkalmazásban. Az így összegyűlt analóg időért cserébe pedig olyan kuponokat kaphatunk, ami a valós élmények világába juttatják el a felhasználót. Jelentős kedvezmény kapható például a Libribe, az EFOTT fesztiválra, budapesti éttermekbe, sportpályákra, és még sorolhatnánk, hiszen jelenleg húsz partner csatlakozott a már eddig is rengeteg elismerést kapott csapathoz. Jelenleg egyébként 10 ezer járnak és 2024 decemberében startoltak. A felhasználókat pedig folyamatosan kérdőívezik, ami során azt tapasztalták, hogy napi két-három órával csökkenthető az app-pal a telefonhasználat.Az Analóg novembernek hála pedig az alkalmazásban most ki lehet választani azt az iskolát, amelyiknek a virtuális zsebébe a felhasználó – diákok, szülők, testvérek, pedagógusok is csatlakozhatnak – időt szeretne gyűjteni.A legtöbb offline időt összegyűjtő iskolai közösségek (kistelepülési, városi és fővárosi kategóriákban) értékes sportszer-, könyvutalványokat, a tanári közösségeknek pedig nagyteljesítményű kávéfőző gépeket nyerhetnek, a három első helyezett egymillió-egyszázezer forintos sportszerutalványnak, az iskolai könyvtár fejlesztésére pedig kétszázezer forintos könyvutalványnak örülhet majd. Friss hír, hogy immár az erdélyi iskolák is csatlakoztak a kezdeményezéshez, külön nyereményekkel hívva a nemzetegyesítő analóg időgyűjtésbe az erdélyi iskolai közösségeket.haon.hu/Czinege Melinda
Olvasd tovább itt: mandiner.hu
