Többszörösére drágult volna, most felmondja a mohácsi önkormányzat a félkész kikötő szerződését

Többszörösére drágult volna, most felmondja a mohácsi önkormányzat a félkész kikötő szerződését



A fideszes vezetésű mohácsi önkormányzat pénteki közgyűlésének napirendi pontjai között az utolsó pillanatban egy érdekes előterjesztés landolt, tudta meg a Telex. Az ellenzéki képviselők csak egy nappal korábban értesültek arról, hogy a város szerződésszegésre hivatkozva felmondaná a mohácsi kereskedelmi kikötő építéséről szóló, korábban már többször módosított megállapodást. A több mint tízmilliárd forintos költségvetésű projektbe pedig immár konzorciumi partnerként az Építési és Közlekedési Minisztériumot is bevennék.

Az ügy hátterével, előzményeivel részletesen a Telex foglalkozott először. Mohács tíz évvel ezelőtt nyert európai uniós támogatást egy nemzetközi áruforgalmi kikötő megépítésére. A tervek szerint a „régió logisztikai központjává” tennék a várost, és ehhez intermodális (vasúti, közúti, vízi) közlekedési csomópontra van szükség.

2015-ben 5 milliárd forintos költséggel számoltak, amihez a városnak csupán 300 millió forintos önerőt kellett hozzátenni. A közbeszerzést többször kellett kiírni, végül a pécsi Platina-Bau nyert, és 2020-ban kötöttek szerződést. A kikötőt már 2023-ban át kellett volna adni, azonban a nyilvános szerződésmódosítások előre nem látott technikai problémákról és drágulásról adnak tanúbizonyságot. Információink szerint 2024 végén már 2026-ra tervezték az átadást, és akkor már 15 milliárd forintos összköltségek is felmerültek, azaz háromszorosára drágult volna a projekt.

A mohácsi ellenzék képviselői is sokáig sötétben tapogatóztak, ugyanis a polgármesteri ígéretek ellenére nem kaptak részletes válaszokat a csúszás okairól. Aggályként az is felmerült, hogy a láthatóan nem haladó kivitelezés – amennyiben EU-s források visszafizetésével jár – súlyos veszélyt jelent a város költségvetésére. Kérdéseinkkel júliusban megkerestük a mohácsi önkormányzatot, de a fideszes Pávkovics Gábor polgármester hivatala nem válaszolt, és az Építési és Közlekedési Minisztériumot is hiába kerestük.

A Telexhez is eljutó friss előterjesztésből most néhány kérdésünkre megkaptuk a választ:

a vállalkozás szerint 4 milliárd forinttal kellett volna megemelni a projekt költségvetését,az önkormányzat szerint kértek pénzt egy újabb emelésre, de az irányító hatóság nem támogathatóként jelölte meg az igényt,erről október végén tájékoztatták a vállalkozót,az önkormányzat szerint 2025 márciusa óta nem volt munkavégzés a projektben,egyedül az 1,3 milliárd forint értékű logisztikai csarnoképület készült el,az október végén elkészült szakértői vélemény szerint szerződésszegés történt.

Az előterjesztő polgármester a vállalkozási szerződés azonnali hatályú felmondására tett javaslatot. A másik fontos pont pedig az, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium konzorciumi partnerként belép a projektbe. Nagyjából félórás vita után a napirendi pontot támogatta a képviselő-testület fideszes többsége.

Információink szerint a polgármester arról is beszélt, hogy kötbért szeretnének érvényesíteni a vállalkozóval szemben, azonban az ellenzéki képviselőket nem sikerült megnyugtatni. A vitában az is elhangzott, hogy nemrég az ellenzéki képviselők az Európai Csalás Elleni Hivatalnál (OLAF) is bejelentették a kikötőépítést, mert esélyes, hogy európai uniós források veszhettek el.

A kivitelező cég, a Platina-Bau ügyvezetője nemrég nyilvánosan is elismerte, hogy egy másik családi vállalkozásuk egy több tízmillárdos gáz- és áfacsalási ügy központi szereplője. Azt viszont tagadta, hogy a két ügynek, vagyis a kikötő csúszásának és a gázkereskedelmi cég problémáinak köze lenne egymáshoz. Kérdéseinkkel ismét megkerestük a mohácsi önkormányzatot, az építési minisztériumot és a Platina-Baut is, ha válaszolnak, akkor arról beszámolunk.

A cikk szerzője a Pécsről szóló Mecseki Müzli hírlevél szerkesztője, amire itt lehet feliratkozni.

Olvasd tovább itt: telex.hu