Index – Belföld – Egymásnak estek a fővárosi képviselők az Index cikke miatt

Index – Belföld – Egymásnak estek a fővárosi képviselők az Index cikke miatt


Vitézy Dávid azt javasolja a Fővárosi Közgyűlésnek, hogy indítsák meg a Petőfi híd felújításának tervezését, tervezzék be a 2025-ös költségvetésbe, és legkésőbb februárig írják ki a közbeszerzést – olvasható hétfő reggeli cikkünkben.

Szentkirályi Alexandra, a Fidesz fővárosi frakciójának vezetője először az Index Facebook-oldalán kommentben – amit később törölt –, majd egy külön posztban sérelmezte, hogy nem a Fidesz fővárosi frakciójának előterjesztése alapján dolgoztunk. A frakcióvezető lapunkról azt állította, „az index Vitézy Dávid bulvárlapja”. Mint kiderült, Szentkirályi Alexandra egy szeptemberi előterjesztésre hivatkozik, amit a frakciója terjesztett elő a Petőfi híd ügyében, ez azonban akkor még elkerülte a figyelmünket a nagy belpolitikai csatazaj közepette. Érdemes még azt is hozzátenni, hogy a témával nem Vitézy Dávid Facebook-posztja miatt kezdtünk el foglalkozni, ugyanis még szombaton megírtuk egy szakértői véleményre hivatkozva, hogy baj lehet a híddal. Amint észrevettük egyébként Szentkirályi Alexandra témába vágó bejegyzését, cikkünket frissítettük azzal.

Vitézy Dávid később posztban válaszolt Szentkirályinak, melyben arról ír, a Petőfi híd felújítását szeptember elsején és október 27-én is tárgyalták, a javaslata pedig ezek alapján született. Örömmel fogadta, hogy a Fidesz is foglalkozik az üggyel,

„de kormányzati hatalommal nem ilyen posztokkal tudtok segíteni, hanem pénzzel. Hiszen a Petőfi híd országos jelentőségű közúthálózati elem” – emelte ki.

Szerinte párhuzamos előterjesztések helyett valódi segítséget is nyújthatna: „próbálja elérni a Tarlós főpolgármestersége idején létező kormányzati támogatást az országos közúthálózati szereppel bíró hálózati elemekre. Vagy mondjuk adják oda a Lánchíd 6 milliárdját, amit évek óta nem sikerül valahogy” – fogalmazott.

Szentkirályi válaszolt a válaszra. Elmondása szerint posztjai alá csak az oldala követői írhatnak, a hozzászólások korlátozását azzal indokolta, hogy „egyre több a halálos fenyegetés”. Majd azzal folytatta, „a korábbi, eredményesen lezárt Tarlós-féle közbeszerzést Karácsonyék érvénytelenítették, és az új kiírás alapján a Lánchíd felújítása végül ötmilliárd forinttal többe került, kisebb műszaki tartalommal készült el, hatvanszorosára emelték a fizetendő előleget, és megfelezték a kötbért”.

Szerinte a Lánchíd 6 milliárdja azért nem érkezik, mert „Karácsony szerződést szegett”, és nem biztosította az eredeti közlekedési rend visszaállítását. A Petőfi híddal kapcsolatban pedig azt állította, hogy már szeptemberben felszólították a városvezetést, „hogy cselekedjen végre”.

„A híd a fővárosé, a főváros feladata felújítani” – írta. A frakcióvezető nem érti, hogy Vitézynek miért kell „itt is a kormányra mutogatni”. Szerinte „volt pénz és idő is, mégsem történt semmi” az elmúlt 6 évben.

2010-óta tudják, hogy a hidat fel kell újítani

Kőrösi Koppány, a Budapest Műhely alapítója az InfoRádióban kifejtette: 

Amikor 2010–2012-ben felmérték az összes budapesti híd állapotát, akkor a szakemberek között azon ment a vita, hogy melyik híddal kezdjék, a Lánchíddal vagy a Petőfi híddal, mind a kettő ugyanolyan rossz állapotban volt. A legnagyobb baj a Petőfi hídnál, hogy maguk a tartószerkezetek, az alapszerkezetek korrodálódtak el rettenetesen.

A szakértő szerint a Petőfi hidat 1980-ban újították fel, tehát 45 éve, miközben a korróziógátló festékek élettartama 20 év. Kőrösi Koppány nem gondolja, hogy balesetveszélyes lenne a híd, vagy belátható időn belül le kellene zárni, de ha előbb-utóbb nem történik semmi, akkor forgalomkorlátozásra lehet szükség.

A Petőfi híd utoljára 1979–80-ban volt teljeskörűen felújítva. Ezt követően a 90-es évek közepén szigetelést és burkolatot cseréltek, felújították a villamos-vágányzónát, és a mederhíd budai mederpillérén kicserélték a befeszült sarukat.

Ezeken kívül 2013–14-ben megszüntették a vasbeton pályalemez dilatációit, amelyek ázása miatt a pálya alatti tartószerkezet jelentős korróziós károkat szenvedett. A pályalemez-dilatációk megszüntetésével lelassították a tönkremeneteli folyamatot a tartószerkezeteken – olvasható szombati cikkünkben, amely Vitézy Dávid és Szentkirályi Alexandra posztja előtt készült.

Két évvel ezelőtt, Kiss Ambrus segítségével bemutattuk a Petőfi híd leromlott állapotát. A fővárosi Duna-hidak rekonstrukciós körforgási folyamata a 2010-es években egy 10 éves késedelmet szedett össze, amihez most várhatóan újabb hosszú évek tevődnek hozzá. Az idő nagyon fogy, ezzel párhuzamosan pedig nőnek a korszerűsítés költségei. A Petőfi híd rekonstrukciója azonban – ha egyszer lezajlik – újdonságokat is tartalmaz majd.