Rétvári Bence a Digital Health 2025 konferencián arról beszélt, hogy a magyar egészségügy nem csak a transzplantációk terén nyújt csúcsteljesítményt – a digitális egészségügyünk is az európai élvonalba tartozik.
„Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel (EESZT), a Járóbeteg Irányítási Rendszerrel és az EgészségAblak alkalmazással olyan digitális infrastruktúra épült ki Magyarországon, amelyet más országok képviselői is tanulmányoznak” – állítja az államtitkár.
A siker egyik kulcsa az egységes állami egészségbiztosítási rendszer, amely megkönnyíti egy országos digitális platform működtetését. Rétvári szerint más országokban a szétaprózottabb egészségügy miatt nehezebb átfogó rendszert kiépíteni. Az emberek igénye is felgyorsította a fejlesztéseket: a lakosság elvárja, hogy modern, digitális egészségügyi szolgáltatásokat kapjon az államtól.
Az országban bárhova foglalhatunk időpontot az EgészségAblakkal
Az államtitkár kiemelte, bár az orvosok száma Magyarországon nem marad el jelentősen az uniós átlagtól, a betegek nehézségeket éreznek az ellátáshoz való hozzáférésben. Pedig az elmúlt tizenöt évben kilencezerrel nőtt a működési engedéllyel rendelkező és dolgozó orvosok száma.
A digitális időpontfoglalás többek között azért jelent áttörést, mert jobban eloszlatja a terhelést az egészségügyi rendszerben.
A betegek körülbelül egyharmada hajlandó akár 40 kilométert is utazni egy korábbi időpontért, és az EgészségAblak pontosan ezt teszi lehetővé – bárhová lehet foglalni az országban, megszűnt a területi ellátási kötelezettség a digitális platformmal. Az applikáció segít abban is, hogy ne legyen kihasználatlan kapacitás: amikor az orvos és az ápoló a rendelőben várja a betegeket, de senki nem jelenik meg, az a legnagyobb pazarlás az egészségügyben.
Havonta 17 millió leletet töltenek le
Az EgészségAblak használati statisztikái már most is impozánsak: havonta 17 millió leletet töltenek le az emberek, 19 millió e-receptet váltanak ki és 1,8 millió e-beutalót használnak. Rétvári Bence szerint ezzel minden magyar a saját egészségügyi adatainak gazdájává vált – ami az állam számára ismert, az most már a nap 24 órájában, bárhol elérhető a beteg zsebében lévő telefonján.
Ez nemcsak az egészségtudatosságot növeli, hanem a kórházigazgatók számára is értékes információkat szolgáltat: napló alapján követhető, mikor foglalták az időpontokat, mikor érkeztek a betegek, mennyi ideig tartott a vizsgálat.
Az államtitkár elmondta, kétmillió szabad időpont közül választhatnak jelenleg a betegek országszerte 169 ezer szakrendelésen, mégis naponta csak hozzávetőleg 3 ezren foglalnak digitálisan. Ez óriási kihasználatlan lehetőség – sokan panaszkodnak a hagyományos úton lassú időpontfoglalásra, miközben a digitális rendszerben rengeteg szabad hely van. Az applikáción minden lelet megtalálható, és ami nem, az valószínűleg azért hiányzik, mert a kezelést végző nem töltötte fel az EESZT-be.
Időpont lemondása öt másodperc alatt
Délután kerekasztal-beszélgetést tartottak az EgészségAblakról. Nagy Flóra, a panelbeszélgetés moderátora, egyben a Belügyminisztérium Tartalom-Előkészítő Osztályának vezetője először a résztvevők kedvenc EgészségAblak-funkciójára kérdezett rá.
Molnár Karolina helyettes államtitkár az időpontfoglalást emelte ki.
Hozzáférünk az információkhoz, megtudhatjuk mindazt, amit az állam tud rólunk az egészségügyben
– mondta, hozzátéve, az EgészségAblak valójában egy kapu, amely kinyitja az állampolgári hozzáférést az állami egészségügyhöz, és az országos működés megszünteti a területi ellátási kötelezettség korlátait.
A beteg maga döntheti el, hogy az időt vagy a távolságot választja-e; vár-e tovább helyben egy későbbi időpontra, vagy vállalja a távolságot gyorsabb ellátásért.
Kőnig Róbert miniszterelnöki biztos a betegek szemszögéből közelítette meg a kérdést, kiemelve, hogy a magyar társadalom átlagos egészségértése egy 12 éves gyermek szintjén áll. Az EgészségAblak Egészség A–Z funkciója jelenleg 1873 szakorvosok által validált szócikket tartalmaz, amely havonta körülbelül 50 szócikkel bővül. Kőnig szerint egy népszerű, hiteles adatforrással rendelkező alkalmazásnak kötelessége részt venni a prevenció népszerűsítésében – különösen a szűrővizsgálatok terén, ahol Magyarországon szörnyű adatok vannak.
Kökény Zoltán, a Péterfy Sándor utcai Kórház-Rendelőintézet főigazgatója az e-beutalót tartja kiemelten fontosnak, amely megakadályozza, hogy valaki például urológia helyett neurológiára menjen, pusztán azért, mert kiolvashatatlan az orvos kézírása – érzékeltette egy humoros példával.
Az időpontfoglalás pedig azért elengedhetetlen, hogy kezelhető legyen az üresjárat:
a lefoglalt időpontok 25–30 százalékára ugyanis nem mennek el a betegek, ami hatalmas pazarlás.
Molnár Karolina hozzátette, ahol a digitális előjegyzés kellően elterjedt, ez az arány 20 százalék alá csökkent, mivel az applikáción mindössze öt másodperc alatt, három gombnyomással le lehet mondani az időpontot.
A kórházi főigazgató szerint fontos visszajelzési csatorna a betegelégedettségi funkció is, amelyen keresztül már több mint 850 ezer értékelés érkezett. A visszajelzések alapján azonnal lehet intézkedni, javítani a szolgáltatás minőségén.
Egyöntetűen kiemelték a meghatalmazás funkciót, amellyel családtagjaink, jellemzően gyermekeink nevében tudunk időpontot foglalni, vagy az adataikhoz hozzáférni.
Mesterséges intelligencia a prevencióért
A moderátor kérdésére reagálva a kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, hogy a mesterséges intelligencia bevonása lenne a következő nagy lépés. Kőnig Róbert elmondta, aktívan dolgoznak egy olyan tájékoztatási rendszeren, ahol az MI is jelen lesz. Az orvos szerint „a ChatGPT felváltotta Dr. Google-t” a betegek életében, de a probléma az, hogy a mesterséges intelligencia hallucinál, és olykor felcserél dolgokat, amiből tragédia lehet. A megoldás olyan adatbázis létrehozása, amelyet orvosok validálnak – az Egészség A–Z funkció modern köntösben.
Molnár Karolina szerint jelenleg az EgészségAblak inkább tükör, amely megmutatja az állampolgár adatait, de fontos lenne iránytűvé is tenni. Például személyre szabott szűrővizsgálat-javaslatokkal, betegútkövetéssel lehetne a prevenciót felerősíteni. A helyettes államtitkár kiemelte, más országokban is vannak egészségügyi applikációk, de egyetlen más alkalmazás sem ölel fel annyi területet, mint a magyar verzió – ez az egybiztosítós rendszernek és az EESZT-nek köszönhető.
Strukturált laboradatok és ügyeleti gyógyszertárkereső
Az eseményen jelen volt Takács Péter egészségügyi államtitkár is, aki az EgészségAblak legizgalmasabb fejlesztéseiből három újdonságot emelt ki az Indexnek.
- Az egyiket a strukturáltan megjelenő laboradatok jelentik, amelyek digitalizált formában érhetők el – ez elsősorban a háziorvosoknak jelent nagy segítséget, hiszen trendvonalakat tudnak nézni PDF-ek megnyitogatása helyett.
- A másik, hogy mostantól nemcsak a legközelebbi ügyeleti pontot, hanem a legközelebbi ügyeletes gyógyszertárat is térképes megjelenítéssel meg lehet találni.
- A harmadik pedig a szűrési behívó, amelyet Takács szeretne modern infografika formájában, digitálisan elérhetővé tenni.
Az államtitkár elmondta, szeretné, ha a behívó megragadná az emberek figyelmét, és ha felkeltette az érdeklődést, azonnal összekapcsolná az időpontfoglalóval. Gyakorlatorientált fejlesztéseket vár el az informatikától – mint mondta, az egyik korábbi főnöke (Kázmér Tibor, a János Kórház egykori főigazgatója) mindig azt kérdezte tőle: „Én, Kázmér Tibor, Zólyom lépcső 4. szám alatti lakos, bemegyek a János Kórházba, és akkor most mi történik?” Takács ugyanezt kéri az applikáció fejlesztőitől: egy átlagos felhasználó szemszögéből kell megközelíteni minden funkciót. Legyen gyakorlatorientált és közérthető.
Még egy adat sem szivárgott ki
Amikor azt kérdeztük, valóban igaz-e, hogy az alkalmazással mindent tudhatunk az egészségügyben, amit az állam is tud rólunk, Takács Péter megerősítette: „Ugyanabból az adatbázisból dolgozunk. Tehát ami bemegy a nagy EESZT-adatbázisba, az szerepel a telefonos alkalmazásban is.”
Mindenki a saját egészségügyi adatainak gazdája, az állam csak adatkezelő, és nagyon komoly GDPR 5-ös védelmi rendszer van rajta.
Szigorúan őrzött, hogy ki nyithatja meg az adott TAJ-számhoz kapcsolódó személyes adatokat. Az adatszivárgástól nem kell félni.
Az államtitkár kissé provokatív módon azt mondta: „Magyar Péternek mutatok egy olyan applikációt, amelyet 4,4 millióan letöltöttek, és még egy adat sem szivárgott ki belőle. Ez az EgészségAblak. Úgyhogy ajánlom a Tisza Párt figyelmébe is, hogy így kell ezt rendesen csinálni.”
Az alkalmazás fejlesztése folytatódik – nincs olyan hónap, amikor ne lenne valamilyen újítás, és a cél, hogy minél többen használják a prevencióra és az egészségük megőrzésére.
(Borítókép: Rétvári Bence a Digital Health Summit 2025 konferencián. Fotó: Kristóf Balázs)
Szinte nincs olyan család, baráti társaság, ahol ne lenne legalább egyvalaki, aki valamilyen mentális betegséggel, idegrendszeri zavarral vagy függőséggel küzd. Ez a kötet húsz megrázó igaz történetet tár fel.
MEGVESZEM
![]()
Olvasd tovább itt: index.hu
