Hétfőn forgalomba álltak Budapest az első, BYD által forgalmazott elektromos autóbuszok. November utolsó napjaiban pedig a MAN dízeljárművei is elkezdték a kilométerek futását a főváros aszfaltjain.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője adatokat igényelt a BKK-tól, ezek alapján összehasonlította a típusokat. A szólóbuszoknál az elektromos kilométerenkénti díja 1600 forint, 50 darab járműnek az éves költsége 4,8 milliárd forint. A dízeleknél kilométerenként 1013 forintot kell fizetni, a flotta évente 3 milliárd forintba kerül – számolt be róla a közösségi oldalán.
A bejegyzésben ismertette, hogy a csuklós járműveknél az elektromosak kilométerdíja 1839 forint, a 20 busz éves díja 2,2 milliárd forint. A MAN esetében egy kilométerre 1220 forint jut, a flotta egy évre 1,46 milliárd forintot emészt fel.
A frakcióvezető szerint a 70 elektromos busz éves szinten 2,54 milliárd forinttal kerül többe, mint a dízelbuszok. Hozzátette, a 12 éves szerződés által ez 30,5 milliárdos többletkiadást jelent a városnak, amiről a Fővárosi Közgyűlés nem szavazott. Kijelentette, a BKK ehhez nem kap uniós és egyéb támogatást sem.
A fővárosi képviselő úgy véli, az ügynek két tanulsága van. Egyrészt az elektromos technológia zöldebb, de 50 százalékkal drágább a dízelnél, hiába az olcsóbb energiafelhasználás. Másrészt véleménye szerint Budapest skizofréniában él, vagyis a csődhelyzettel küzd és két kézzel költi el a pénzét. Példának felhozta, hogy több vidéki város állami finanszírozásból szerzett be elektromos járműveket.
Végezetül kijelentette, hogy szimbolikus lesz a régi buszokkal teli BKV-garázsban a főváros fizetésképtelenségéről tartani rendkívüli közgyűlést, melyen a Podmaniczky Mozgalom részt fog venni, de a Tisza Párt nem.
Izgalmas történetek, rejtett kincsek, érdekes épületek – nem csak budapestieknek.
MEGVESZEM

Olvasd tovább itt: index.hu
