Évek óta megszokhattuk, hogy novemberben a kereskedők különleges leárazásokkal csábítják online vásárlásra a fogyasztók tízezreit. A Black Friday (Fekete Péntek) eredetileg a hálaadást követő péntek – ami idén november 28-ára esik – elnevezése az Egyesült Államokban, ahol hagyományosan ez a nap a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete is. A Black Friday azonban már régóta nem egyetlen napot, hanem egy teljes időszakot jelöl, amelyhez a kiemelt árkedvezmény gondolata társul, és ezért ilyenkor sokan vadásznak az egyedi ajánlatokra az interneten.
Megemelt árból vonják le a kedvezményt
A hangzatos árengedmények sok esetben valótlanok vagy megtévesztők, egyes kereskedők kihasználják azt, hogy a fogyasztók csak az alacsony árakra koncentrálnak. Ha nem figyelünk oda, nem akkora kedvezménnyel vásárolunk, mint amivel kalkuláltunk, vagy épp rosszabb jogi feltételekkel jutunk a termékhez.
A megtévesztő módszereket nem könnyű felismerni. Jagusztin Tamás, a Pest Vármegyei Főügyészség közjogi főügyészhelyettese néhány jó tanáccsal segít abban, hogy mire érdemes figyelni ahhoz, hogy az akciós ajánlatokkal valóban jól járjunk.
- Gyakran a kereskedők magasabb „eredeti” árat tüntetnek fel, mint ami valójában az elmúlt hetekben, hónapokban a termék ára volt. Majd ebből a megemelt árból vonják le a kedvezményt. Ezáltal a leárazás látványosabb, vagy igazából nincs is. Ennek kivédése érdekében a jogszabályok szerint a vállalkozásoknak az árengedmény bejelentésekor fel kell tüntetniük a termékre az elmúlt 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat.
- Az ellenállhatatlanul alacsony ár a „szinte ingyen van” érzését kelti, amely azonnali vásárlásra ösztönzi a fogyasztókat. Előfordul, hogy csak néhány darab van készleten az ilyen termékből, mivel az ajánlat valós célja az, hogy végül más, drágább terméket vásároljon meg a fogyasztó. A vállalkozásoknak ugyanis nem az az érdeke, hogy irreálisan alacsony áron adják a termékeiket, hanem hogy odacsalogassák a vásárlókat.
Kerüljék az impulzusvásárlást!
Ugyancsak megfontolt vásárlásra figyelmeztet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amelynek tapasztalatai szerint a Black Fridayt megelőző hetekben a kereskedők számos trükköt alkalmaznak a fogyasztókban fellángoló vásárlási láz kihasználására. Jelentős, „akár 80-90 százalékos” kedvezményeket is hirdetnek, amelyek csak néhány, vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak. Nemegyszer az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg, vagy sürgető üzeneteket alkalmaznak, ezzel pszichés nyomást helyezve a vásárlókra.
A GVH azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy az akciós termék megvétele előtt feltétlenül győződjenek meg néhány lényeges információról:
- Mindenekelőtt gondolják végig higgadtan, hogy valóban szükségük van-e az adott termékre. Lehetőség szerint kerüljék az impulzusvásárlást!
- Nézzenek utána, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e, beleszámítva az esetleges extra költségeket is, mint például a kiszállítási díj. Ismerje meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit!
- Használjanak ár-összehasonlító oldalakat és applikációkat! Lehet, hogy másutt olcsóbban megkapják a terméket. Ügyeljenek arra, hogy a listán fizetett hirdetések is helyet kaphatnak, amelyek nem feltétlenül a legkedvezőbbek.
- Nézzenek utána, hogy korábbi vásárlók elégedettek-e a webáruházzal! Ha csak ötcsillagos értékeléseket talál, akkor gyanakodjon! Lehet, hogy azokat mesterségesen generálták.
- Nézzenek utána, hogy az áruháznak van-e ügyfélszolgálata és elérhetősége. Ezek hiánya mindig legyen gyanús!
- Szánjanak elegendő időt az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) fontosabb részeinek megismerésére!
- Fontos tudni, hogy internetes vásárlás esetén – néhány kivétellel – a termék átvételét követően a vásárlót 14 napon belül indoklás nélküli elállási jog illeti meg.
És végezetül: a kereskedői gyakorlattal kapcsolatban bárki jelzéssel élhet a versenyhatóság felé a hatáskörébe tartozó ügyekben, vagyis azokban, amelyek érdemben érinthetik a piaci versenyt.
(Borítókép: Leon Neal / Getty Images)
Olvasd tovább itt: index.hu
